Saturday, 21 July 2012

The Twilight Of Love ...

Assalamualaikum antum semua...Sudah lama Diba tidak berkarya, betul tak???
In sya Allah, kali ini Diba ada cerita yang lebih menarik punya.

"THE TWILIGHT OF LOVE"
by
Ustazah Fatimah Syarha

Pada 13 Julai yang lalu, institut saya telah mengadakan ceramah berkisar tentang cinta yang sejati. Anda tahu siapa penceramahnya??? Tidak lain dan tidak bukan penulis novel Islami iaitu Ustazah Fatimah Syarha bersama suaminya Dr. Farhan Hadi. Tajuk ceramah pada malam tersebut ialah "THE TWILGHT OF LOVE". Buat penegtahuan anda semua, antara karya yang telah dihasilkan oleh beliau ialah novel "Pemilik Cintaku Selepas Allah dan Rasul", "Syabab:Musafir Kasih", dan yang terkini ialah "Cinta High Class".

Penulis merupakan seorang yang lemah lembut. Semasa beliau menyampaikan ceramah, semua pelajar mendengar dengan penuh perhatian kerana intipati yang disampaikan berkait rapat dengan kehidupan pelajar sendiri iaitu tentang CINTA. Kata beliau, cinta yang sejati ialah cinta selepas nikah dan bersandarkan pada iman. Cinta sebelum nikah merupakan cinta palsu dan hanya bersandarkan kepada nafsu semata-mata. Cinta sebegitu hanya sia-sia sahaja kerana tidak diberkati oleh Allah swt. Justeru itu, kita mesti bijak dalam mengawal perasaan cinta ini. Syaitan dan nafsu senantiasa menggoda dan menyuruh kita melakukan kejahatan. Apabila telah berjaya, barulah syaitan bertepuk tangan tanda kegembiraan. 

Sebagai seorang muslim, kita mestilah mujahadah dalam mengawal nafsu. Memang tidak dinafikan bahawa nafsu itu amatlah sukar untuk dikawal. Tetapi, jikalau kita menginginkan jalan ke akhirat, kita perlulah istiqamah dalam bermujahadah melawan nafsu. 

Ingatlah bahawa CINTA YANG SEJATI merupakan cinta selepas nikah yang sentiasa akan diredhai dan diberkati oleh Allah swt. Saya yakin anda semua boleh bersabar dan istiqamah dalam melawan nafsu.

Sebaik sahaja ceramah selesai ramai pelajar berpusu-pusu untuk bersalaman dan bergambar dengan Ustazah Fatimah Syarha. Saya pun tidak ketinggalan untuk merebut peluang tersebut. Malangnya, tiada rezeki saya. Saya kecewa pada awalnya, tetapi saya redha.

Tidak saya sangkakan yang saya akan dapat bersalaman dan bergambar dengan ustazah akhirnya. Memang rezeki saya pada malam tersebut. Saya sempat lagi mengambil tanda tangan ustazah. 
Betapa gembiranya hati ini. 



Akhir sekali, kehidupan sebagai seorang remaja memang penuh dengan pancaroba. Kite hendaklah bijak dalam membuat sesuatu tindakan dan bijak mengawal emosi. Jikalau kita tersilap langkah, menyesal tiada berkesudahan. Akhir kata, jadilah seorang muslim yang sejati dari semua aspek. Amiin.

Anda Stress ???


Bacalah doa ini selalu jikalau anda tertekan. In sya Allah, tekanan anda akan berkurang....

Monday, 21 May 2012

Berazamkah Anda ???

Salam kepada semua...

Topik kali ini berkisar tentang azam. Sebelum itu saya ingin bertanya, "Berazamkah anda?"...

Setiap orang mempunyai azam yang tersendiri. Begitu juga dengan Diba. Diba juga mempunyai azam yang ingin dikecapi tetapi masih di dalam proses.

Keazaman perlu ada pada diri setiap individu. Mengapa??? Hal ini kerana melalui azamlah, kita dapat menjadi apa yang ingin kita jadi. 

Cuba anda bayangkan, andai kata kita tiada langsung azam :

Siapakah kita pada masa hadapan?
Apa kejayaan yang telah kita kecapi?
Bagaimana keadaan kita pada masa hadapan?

Azam merupakan suatu lonjakan buat kita untuk mengecapi apa yang kita inginkan. Tetapi, ingatlah bahawa azam perlu diikuti sekali dengan tindakan dan juga usaha. Tanpa kedua-dua itu, segala yang kita inginkan tidak akan tercapai. Apabila kita mempunyai azam, secara tidak langsung kita boleh nampak haluan kita pada masa hadapan. Malah kita boleh meneka sama ada kita akan berjaya ataupun tidak. Siapa kita pada masa akan datang adalah kita pada hari ini. Maksud Diba adalah semuanya bermula daripada sekarang. Titik permulaan itu bermula daripada sekarang. Jikalau kita hanya berazam tanpa adanya tindakan dan usaha, kita sudah boleh meneka siapa kita pada masa akan datang.

Hidup ini hanya sekali. Jadi, jangan sesekali kita mensia-siakan peluang yang kita ada. Rebutlah setiap peluang yang ada di depan mata agar kita tidak menyesal di kemudian hari. Isilah kehidupan kita dengan setiap perkara yang bermanfaat dan jangan sesekali tinggalkan ruang yang kosong. Penuhilah ruang itu dengan warna-warni agar sedap mata memandang.

Akhir kata :

"ANJAKKAN PARADIGMA ANDA"



Ikhlas daripada : Adibah Farina

Thursday, 17 May 2012

Anda Jatuh Cinta???

Salam kepada semua...

Tajuk kali ini sangat menarik. Pernahkah anda jatuh cinta? 

Mesti seronokkan saat kita jatuh cinta. Setiap masa mesti kita asyik terfikirkan si dia. 
ERM,,,Mandi tak basah, makan tak kenyang, tidur tak lena, buat kerja tak fokus.....

Pada pendapat Diba, tiada istilah bercinta sebelum nikah. Hal ini kerana cinta tersebut tidak akan diberkati dan dirahmati oleh Allah swt.

TETAPI...
Bagaimana jikalau kita jatuh cinta juga sebelum nikah???

Tidak salah sebenarnya untuk kita jatuh cinta. Malah, sudah menjadi fitrah kejadian manusia bahawa lelaki akan terpikat pada perempuan manakala perempuan akan terpikat pada lelaki. Lelaki dan perempuan saling memerlukan dan melengkapi antara satu sama lain. Betul tak???

Andai kata kita jatuh cinta pada seseorang, adalah lebih baik jikalau kita menyimpan dan memendam perasaan tersebut. Mengapa??? Kerana ianya suatu JIHAD buat kita semua.

Hati dan perasaan perlulah sentiasa dijaga agar tidak mudah tersasar dan sentiasa berada di laluan yang betul. Apabila kita tidak menjaganya dengan baik, secara tidak langsung kita boleh bertindak di luar kawalan. Kerana itulah kita perlu senantiasa tingkatkan iman. Apabila iman terjaga, insyaAllah segalanya juga akan turut terjaga.

Ingatlah bahawa Allah swt lebih tahu apa yang TERBAIK untuk hamba-hambanya. Dengan itu, kita perlu sentiasa beringat, "Jikalau ada jodoh tidak akan ke mana." Yakinlah dengan Qada' Qadar Allah. Sebaik sahaja kita menunaikan solat, berdoalah agar Allah memberikan JODOH YANG TERBAIK buat diri kita. InsyaAllah, jikalau kita ada jodoh dengan si dia, kita akan disatukan. Jikalau tiada jodoh, ingatlah ada orang yang lebih baik daripada si dia. 

Sebaik sahaja si dia menjadi teman hidup kita, ungkapkanlah perasaan Cinta itu agar hubungan akan menjadi lebih rapat dan intim. InsyaAllah...Yakinlah....

CINTA SELEPAS NIKAH ! ! !

CINTA SELEPAS NIKAH adalah cinta yang diberkati dan dirahmati Allah swt.

Ikhlas dari hati
AdiBaH FaRiNa

Kisah Hidup !!!

Assalamualaikum semua !!!
Harap semua berada dalam keadaan sihat sejahtera...Amiin

Alhamdulillah, di pagi yang mulia ini Diba ingin mengupas tajuk tentang kisah hidup manusia.
Adakah setiap manusia itu mempunyai kisah hidup yang sama???
Semestinya TIDAK kan....

Jikalau anda perhatikan betul-betul, setiap manusia itu mempunyai kisah hidupnya yang berlainan dan tidak sama dengan orang lain. Apa yang telah tertulis untuk kita, hanya Allah swt sahaja yang tahu. 
Sebagai hamba Allah, kita semua perlu redha dengan takdir yang telah ditetapkan malah juga dengan Qada' QadarNya. Kita tidak tahu apa yang akan terjadi kepada kita pada masa hadapan. Kerana itulah kita perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi segalanya. Walaupun kita tidak membuat sebarang persediaan, sekurang-kurangnya kita perlu redha dengan apa yang telah terjadi.

Setiap manusia ingin mengecapi kebahagiaan dalam hidup masing-masing. Adakah sinopsis kisah hidup anda akan sama dengan orang lain??? Oh, tidak... 

Apabila seseorang individu mempunyai sinopsis kisah hidup yang sangat menarik dan menyeronokkan, orang lain juga mengimpikan kisah hidup yang sama. Malangnya, kita semua perlu sedar bahawa kisah hidup kita ini tidak akan sama. Sebagai contoh, saya telah mengikuti kisah hidup tentang Dina Bahrin. Bagi saya apa yang telah tertulis untuknya adalah sangat menarik dan saya sangat kagum akan dia. Seorang anak yang sangat taat dan patuh akan perkahwinan yang telah diatur oleh ibu bapanya sendiri di saat dia masih muda dan mentah lagi. Banyak lagi yang perlu dia pelajari. Sebaik sahaja dia melangsungkan perkahwinan, saya dapat perhatikan hidup Dina semakin bahagia. Malah, saya pasti semua orang mengimpikan perkara yang sama dengan Dina. Adakah kita akan dapat mengecapinya????



Anda renung-renungkanlah ...
Akhir kata, sentiasalah redha akan ketentuan Illahi. InsyaAllah, kita boleh menghadapi segalanya jikalau kita sentiasa mengingati Allah.....

Tuesday, 10 April 2012

Sedia Terima Kekalahan

Assalamualaikum semua...

Apa khabar, sihat ke???

Hari ini, Diba ingin menulis tentang kekalahan.

Sebelum itu, saya ingin bertanya kepada anda semua. Apakah perasaan anda apabila KALAH di dalam suatu pertandingan? 

Mestilah sedih dan kecewakan.

Di dalam apa jua pertandingan yang kita sertai, sudah semestinya ada pemenang dan ada yang kalah. Itulah adat di dalam sebuah pertandingan. Apabila kita menyertai sesuatu pertandingan, semangat untuk menang itu sudah semestinya wujud. Kemudian, kita mesti akan berusaha sedaya upaya untuk mengejar KEMENANGAN itu. 



Apabila melibatkan kerja berpasukan atau berkumpulan, saya begitu pasti semangat untuk menang itu sangat tinggi kerana ahlinya ramai. Malah, setiap ahli kumpulan itu akan bekerjasama untuk memastikan yang mereka itu akan menang. Atas kerjasama dan komitmen yang diberikan, segala macam cabaran dan rintangan dapat diatasi. Bak kata pepatah " Sebatang lidi dapat dipatahkan tetapi seberkas lidi tiada siapa yang mampu untuk mematahkannya." Selain itu, "Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh." Kedua-dua perumpaan itu membawa maksud yang mendalam sekali. Jikalau anda menghayati dan memahami perumpamaan-perumpamaan tersebut, anda akan mengerti yang kerja berseorangan tidak akan berkesan, tetapi kerja berpasukan sangat berkesan. Hal ini kerana, apabila kita semua bersatu kita akan menjadi kuat dan segala macam cabaran dapat diatasi. Itulah yang dinamakan kerja berpasukan. SUSAH SAMA SUSAH !!! SENANG SAMA SENANG !!! Semuanya kita hadapi bersama. Tidak kiralah apa jua yang berlaku, yang paling penting kita semua bersama, bersatu dan bekerjasama. 

Andai kata anda telah KALAH di dalam suatu pertandingan, janganlah mudah berputus asa. Terimalah kenyataan dengan hati dan minda yang terbuka. Berfikirlah secara POSITIF. Memang telah ditakdirkan yang anda itu telah kalah tetapi pada masa yang sama jangan merasakan yang anda itu telah kalah buat selam-lamanya. Anda perlu berfikir, di lain waktu anda akan mengejar semula kemenangan itu. Yang paling penting anda tidak berputus asa. Saat yang paling manis sekali anda mempunyai kawan-kawan yang sanggup untuk kalah bersama-sama. Mereka sentiasa ada untuk menghadapi segala-galanya dengan anda tidak kira dalam apa jua keadaan pun. Hargailah saat-saat itu.

Akhir kata, ingatlah bahawa MENANG dan KALAH itu adalah adat di dalam suatu pertandingan. Tidak kiralah apa jua keputusannya, terimalah dengan hati yang terbuka. Yang paling penting, anda dapat banyak pengalaman baru dan hargailah kawan-kawan anda yang sanggup bersama-sama di saat susah dan senang.

Jadi orang yang BIJAK !!!!!!! 

Sunday, 1 April 2012

My Beloved Parents...

Assalamualaikum semua...

Annyonghaseyo !!!!

Jam menunjukkan pukul 4:08 pagi, tetapi Diba masih menghadap lappy ni lagi kerana baru bangkit dari tidur. Ermmm, hari ini saya ingin bercerita tentang keluarga saya. 

Keluarga saya hanya sebuah keluarga yang sederhana sahaja tetapi kami hidup dalam bahagia. Saya mempunyai 6 orang adik-beradik dan merupakan anak yang ke-2. Adik-beradik saya terdiri daripada 4 orang perempuan dan 2 orang lelaki. Ayah saya seorang yang garang dan ibu saya seorang yang tenang.

My beloved 'FATHER'


My beloved 'MOTHER'

Saya amat sayangkan mereka berdua kerana telah banyak membantu saya dalam mengejar cita-cita. Mereka juga telah banyak memberikan nasihat walaupun saya sudah penat mendengarnya. Walaupun tidak mahu dengar, tetapi itulah kata-kata azimat yang banyak merangsang saya untuk berfikir dan renungkan kembali. Lantas selepas itu, baru saya tersedar nasihat mereka sangat berguna untuk dijadikan panduan dalam menjalani kehidupan yang penuh pancaroba ini. 

Sebagai seorang anak, kita selalu merasakan yang kita sudah cukup dewasa untuk melakukan semua perkara dengan sendirinya. Tetapi pada hakikatnya, kita masih mentah untuk melakukan semua itu tanpa adanya sebarang bantuan daripada ibu bapa. Setiap yang kita lakukan mesti berpandukan nasihat daripada ibu bapa kita. Jikalau kita tidak mahu mendengar, kita sendiri yang akan mendapat susah. Cuba anda lihat, anak-anak yang sudah berkahwin pun masih mendapatkan nasihat dan tunjuk ajar daripada ibu bapa. Inikan pula kita yang masih mentah ini, lagilah kena mendengar nasihat mereka.

Seperti contoh : Impian Diba ingin menjadi seorang guru Bahasa Melayu, tetapi ayah suruh menjadi guru Bahasa Inggeris. Buat pengetahuan anda semua, ayah saya yang mengisi borang IPG dan saya hanya perlu mengikut sahaja keputusannya walaupun di dalam hati ini menolak keputusan tersebut 100%. Apabila di rumah, saya memberontak dan menunjukkan protes dengan tidak berkata apa-apa kerana ayah meletakkan pilihan yang pertama adalah TESL, manakala pilihan kedua adalah PENDIDIKAN KHAS. Betapa sedihnya hati ini. Alasan ayah hanya satu, "Sekarang nie, cikgu bahasa Inggeris kurang. Kalau kamu mohon bahasa Melayu, belum tentu dapat kerana cikgu bahasa Melayu dah ramai."

Alhamdulillah, sekarang ini sudah hampir genap setahun saya berada di IPG Kampus Temenggong Ibrahim sebagai seorang guru pelatih dalam opsyen TESL di sini. Tidak saya menjangka yang saya berjaya dalam temu duga tahun lepas. Saya masih ingat lagi, saya menangis selepas di temu duga kerana merasakan jawapan yang saya beri tidak memuaskan hati para penemu duga. Malah saya merasakan yang saya tidak akan mendapat sebarang tawaran dari pihak IPG. Tetapi apa yang berlaku adalah di sebaliknya. Allah itu lebih mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Alhamdulillah...

Anda tahu mengapa? Kerana saya sudah gagal dalam temu duga UPU dalam pemilihan jurusan TESL juga. Walaupun saya yakin yang saya akan berjaya, malangnya saya tidak berjaya mendapatkan tawaran dalam jurusan TESL tetapi saya diberi tawaran dalam jurusan perakaunan. Buat pengetahuan anda semua, saya sudah membuat persediaan lengkap untuk mendaftarkan diri di UiTM Seri Iskandar. Selang sehari berikutnya, saya mendapat tawaran untuk belajar di IPG Kampus Temenggong Ibrahim dalam opsyen TESL. Tidak sama sekali saya jangka tentang hal ini. Memandangkan persiapan sudah siap, saya hanya cuma perlu menukar borang maklumat diri dan borang kesihatan. Itu sahaja. Sangat mudahkan.

Akhir sekali, pesanan buat anda semua, dengarlah nasihat ibu dan bapa kita. Mereka lebih tahu apa yang terbaik untuk anak-anak mereka. Jikalau kita mendengar nasihat mereka, InsyaAllah, kita selamat dunia akhirat kerana hidup kita diberkati dan dirahmati Allah swt. Jadilah anak yang soleh dan solehah....

Hasil coretan : Adibah Farina


Friday, 30 March 2012

Membaca

Amalkanlah tabiat membaca di mana sahaja anda berada...

Dengan membaca,  kita mendapat banyak informasi...

Kini, terdapat banyak buku yang dihasilkan oleh penulis-penulis yang berbakat. Anda cuma perlu pilih dan baca. Mesti ada banyak perkara yang anda bakal tahu apabila membacanya.






Sekali lagi, amalkanlah tabiat membaca demi kebaikan anda semua.

Perancangan Masa Depan

Assalamualaikum semua....Hal anta/anti bil khair???

Alhamdulillah, pagi ini merupakan hujan rahmat buat semua maka di kala itu, Diba mengambil kesempatan ini untuk berkarya. Ermmmm, tajuk kita pada hari ini ialah perancangan masa depan dari aspek perkahwinan. Mesti anda semua suka tajuk ini....Betul tak????

Adakah anda meletakkan PERKAHWINAN itu suatu KLIMAKS dalam hidup anda????

Anda pasti????

Perkahwinan merupakan sesuatu yang dimpi-impikan oleh setiap manusia. Semua orang ingin membina suatu ikatan dan hubungan yang halal, dalam erti kata lain PERKAHWINAN, atas dasar wujudnya perasaaan CINTA. Lantaran itu, seterusnya dapat membentuk sebuah keluarga dan mengembangkan umat manusia di atas muka bumi ini. Tetapi, sebelum anda mewujudkann hubungan tersebut, saya ingin bertanya "Sudah bersediakah anda?"

Saban hari, saya lihat peratus penceraian semakin meningkat. Apakah punca utamanya?

Haa, inilah jawapannya.  PERSEDIAAN !!! PERSEDIAAN !!! PERSEDIAAN !!!

Sebelum anda berkahwin, sudahkah anda siap sedia untuk  menghadapi 10001 macam ujian, cabaran dan dugaan? Dalam hidup berumah tangga, segala macam perkara boleh berlaku tanpa sebarang jangkaan. Kerana itulah ILMU mesti dituntut sebelum kita berumah tangga. Apabila kita menuntut ilmu, tandanya kita benar-benar ingin memberikan komitmen yang penuh dalam hidup berumah tangga. Malangnya, ramai pasangan yang berkahwin pada hari ini atas dasar CINTA semata-mata dan langsung tidak memikirkan tentang persediaan sebelum memasuki alam rumah tangga. Saya akui perasaaan cinta itu sangat perlu kerana cinta diiibaratkan baja yang dapat menyuburkan lagi kehidupan berumah tangga. Malah, cinta jualah yang menguatkan ikatan sesuatu pasangan itu. Tetapi, cinta itu perlu diikuti sekali dengan ilmu. Kedua-duanya mestilah seimbang. Jangan biarkan perasaan cinta itu menguasai diri kita sehingga tidak dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Apabila kita berilmu, sekurang-kurangnya kita ada panduan dalam membuat sesuatu keputusan. Contohnya, kita ingin menjadikan seseorang lelaki yang kita cintai itu suami kita. Tetapi dia tidak ada kerjaya yang tetap. Pernahkah anda terfikir, " Bolehkah dia menanggung dan menampung kita nanti apabila sudah berumah tangga? Takkan kerana kita terlalu mencintai lelaki itu, kita terus membuat keputusan untuk berkahwin. Bagaimana nanti masa depan kita dengan lelaki tersebut? Adakah kekal ataupun separuh jalan sahaja? Berfikirkah anda semua ini? 

Sebelum kita membuat keputusan, berfikir dahulu semasak-masaknya. Jangan asyik fikirkan yang manis sahaja tetapi yang pahit tidak berifkir. Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin agar kita dapat bersedia sepenuhnya. Alam perkahwinan ini mempunyai  banyak rahsia disebaliknya. Jadi, bersiap sedialah kita semua untuk menghadapi hari-hari yang mendatang.


Sekali lagi saya katakan, sebelum membuat keputusan untuk berumah tangga, fikirlah dahulu sebaik-baiknya. Perkahwinan bukannya perkara yang kita boleh main-main. Kita kena fikir jua masa depan kita dengan bakal suami kita. Adakah perkahwinan kita dapat dikekalkan hingga keakhirnya? Semua berada di tangan kita. 

# Ini semua adalah luahan hati saya sebagai seorang perempuan. #

Hasil nukilan : Adibah Farina

Sunday, 25 March 2012

Sesaat Renungan Bersama...

Assalamualaikum semua. Apa khabar? Sudah lama Diba tidak berkarya. Alasan??? Hehe 

SIBUK....mengalahkan Perdana Menteri pulak. Ataupun sebab MALAS???

Diba ingin mengajak anda semua berfikir buat seketika. Sedarkah anda, umat Islam pada hari ini sedang mengalami dan melalui zaman-zaman kejatuhan. Mengapa saya berkata sebegitu? Hal ini kerana banyak masalah yang timbul dalam kalangan umat Islam. Antaranya ialah masalah sosial semakin berleluasa. Saban hari saya tengok berita di televisyen, saya menjadi semakin sedih dan kecewa. Mengapa? Pelakunya adalah umat Islam sendiri, malah yang paling menyedihkan pelakunya itu terdiri daripada golongan REMAJA. Betapa hancur dan luluhnya hati ini sehinggakan saya berasa tidak mahu tengok berita lagi. Bila tengok sahaja, mesti tentang masalah sosial seperti pembuangan bayi, sumbang mahram, hubungan sejenis, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, pertukaran agama dan banyak lagi. Tetapi saya kuatkan semangat untuk terus tengok berita agar tidak ketinggalan dalam mengikuti isu semasa. 

Apakah faktor utama yang menyumbang kepada semua masalah ini???

Sudah dapatkah anda semua JAWAPAN nya???

Jawapannya ialah :

PEGANGAN AKIDAH !!! PEGANGAN AKIDAH !!! PEGANGAN AKIDAH !!!

Itulah jawapan kepada semua masalah ini. Keperibadian seseorang umat Islam itu terbentuk berpandukan pegangan akidahnya. Akidah merupakan tunjang utama dan tulang belakang dalam membentuk keperibadian akhlak seseorang. Apabila seseorang individu itu berpegang teguh kepada akidahnya, insyaAllah peribadi dan kelakuannya dapat dijaga. 

Walau apa-apa pun, kita dapat lihat semua ini bemula dari rumah. Pembentukan seseorang individu ditentukan oleh ibu bapanya. Bagaimana mereka ingin kita jadi, begitulah yang perlu mereka bentuk. Jikalau inginkan anak yang soleh dan solehah, ibu bapa akan memberikan bimbingan dan pendidikan agama yang secukupnya buat anak-anak. Bak kata pepatah, anak-anak itu diibaratkan sebagai kain putih dan ibu bapalah yang  mencorakkan mereka sama ada mereka menjadi Yahudi, Nasrani ataupun Majusi. Jikalau ibu bapa tidak bermula daripada awal, agak sukar untuk membentuk peribadi anak-anak mereka. Malah, semakin susah untuk merealisasikan sifat dan ciri-ciri anak yang mereka impikan selama ini. Pepatah Melayu ada mengatakan "Melentur buluh biarlah daripada rebungnya."

Selain itu, persekitaran juga memainkan peranan penting dalam pembentukan akidah seseorang individu. Hidup kita sentiasa dikellilingi oleh para manusia. Dan kewujudan manusia inilah yang mendorong kita untuk bersosial antara satu sama lain. Istilah SOSIAL di sini membawa maksud pergaulan sesama manusia yang berlandaskan syariat Islam dan bukannya bergaul tanpa adanya batasan. Setiap perkara yang berlaku mesti ada batasannya, malah kita juga disuruh untuk sentiasa bersederhana.

Golongan manusia yang perlu didampingi ialah :
1.Rakan-rakan yang baik akhlaknya
2.Para alim ulama'
3.Masyarakat yang sentiasa mengamalkan syariat Islam dalam hidup

Apabila kita sentiasa berdampingan dengan mereka, secara tidak langsung keperibadian kita terbentuk. Malah pegangan akidah kita dapat dipertingkatkan lagi dek kerana pengaruh yang mereka sebarkan dan jua akhlak yang mereka tunjukkan. Jadi, senantiasalah kita semua berdampingan dengan golongan-golongan yang baik akhlaknya. Bukan untuk ibu bapa tetapi untuk keuntungan untuk diri sendiri.

Islam mengajar segala bentuk kebaikan kepada umatnya. Di dalam Al-Quran dan hadis telah terkandung segala macam perkara untuk kita rujuk. Malah peraturan-peraturan untuk kita ikuti turut terkandung dalam Al-Quran. Jadi, marilah kita sama-sama membuka, membaca, memahami, menghayati dan mengkaji Al-Quran dan As-Sunnah demi timbangan dan bekalan kita di akhirat nanti. Sebagai umat Islam, jadikan Al-Quran dan As-Sunnah sebagai panduan untuk kita hidup lebih bertamadun dan berlandaskan syariat Islam.

Akhir kata, "MARILAH SAMA-SAMA KITA RENUNGKAN MASALAH UMAT ISLAM PADA HARI INI DEMI KEBAIKAN BERSAMA."

Hasil nukilan : Adibah Farina