Tuesday, 10 April 2012

Sedia Terima Kekalahan

Assalamualaikum semua...

Apa khabar, sihat ke???

Hari ini, Diba ingin menulis tentang kekalahan.

Sebelum itu, saya ingin bertanya kepada anda semua. Apakah perasaan anda apabila KALAH di dalam suatu pertandingan? 

Mestilah sedih dan kecewakan.

Di dalam apa jua pertandingan yang kita sertai, sudah semestinya ada pemenang dan ada yang kalah. Itulah adat di dalam sebuah pertandingan. Apabila kita menyertai sesuatu pertandingan, semangat untuk menang itu sudah semestinya wujud. Kemudian, kita mesti akan berusaha sedaya upaya untuk mengejar KEMENANGAN itu. 



Apabila melibatkan kerja berpasukan atau berkumpulan, saya begitu pasti semangat untuk menang itu sangat tinggi kerana ahlinya ramai. Malah, setiap ahli kumpulan itu akan bekerjasama untuk memastikan yang mereka itu akan menang. Atas kerjasama dan komitmen yang diberikan, segala macam cabaran dan rintangan dapat diatasi. Bak kata pepatah " Sebatang lidi dapat dipatahkan tetapi seberkas lidi tiada siapa yang mampu untuk mematahkannya." Selain itu, "Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh." Kedua-dua perumpaan itu membawa maksud yang mendalam sekali. Jikalau anda menghayati dan memahami perumpamaan-perumpamaan tersebut, anda akan mengerti yang kerja berseorangan tidak akan berkesan, tetapi kerja berpasukan sangat berkesan. Hal ini kerana, apabila kita semua bersatu kita akan menjadi kuat dan segala macam cabaran dapat diatasi. Itulah yang dinamakan kerja berpasukan. SUSAH SAMA SUSAH !!! SENANG SAMA SENANG !!! Semuanya kita hadapi bersama. Tidak kiralah apa jua yang berlaku, yang paling penting kita semua bersama, bersatu dan bekerjasama. 

Andai kata anda telah KALAH di dalam suatu pertandingan, janganlah mudah berputus asa. Terimalah kenyataan dengan hati dan minda yang terbuka. Berfikirlah secara POSITIF. Memang telah ditakdirkan yang anda itu telah kalah tetapi pada masa yang sama jangan merasakan yang anda itu telah kalah buat selam-lamanya. Anda perlu berfikir, di lain waktu anda akan mengejar semula kemenangan itu. Yang paling penting anda tidak berputus asa. Saat yang paling manis sekali anda mempunyai kawan-kawan yang sanggup untuk kalah bersama-sama. Mereka sentiasa ada untuk menghadapi segala-galanya dengan anda tidak kira dalam apa jua keadaan pun. Hargailah saat-saat itu.

Akhir kata, ingatlah bahawa MENANG dan KALAH itu adalah adat di dalam suatu pertandingan. Tidak kiralah apa jua keputusannya, terimalah dengan hati yang terbuka. Yang paling penting, anda dapat banyak pengalaman baru dan hargailah kawan-kawan anda yang sanggup bersama-sama di saat susah dan senang.

Jadi orang yang BIJAK !!!!!!! 

No comments:

Post a Comment