Tuesday 12 May 2015

Ciptalah Kenangan Itu


 Al-Baqarah : 216
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui."

Allah sentiasa tahu apa yang terbaik untuk hamba-hambaNya. Setiap perancangan yang telah kita lakukan semua itu ditentukan Allah. Sama ada perancangan itu baik mahupun buruk, semua itu Allah yang akan tentukan. 

Dalam hidup ini, banyak rahsia dan misteri alam yang belum kita ketahui. Kehadiran kita di dunia ini pun adalah untuk mencari, mengkaji, menyiasat dan membongkarkan segala ilmu Allah yang ada di atas muka bumi ini. Ilmu Allah terlalu luas sehiggakan kita sendiri tidak termampu untuk menguasainya. Hanya orang-orang yang berfikir sahaja yang akan sentiasa berbuat sedemikian.

Dunia Persekolahan
Sepanjang dunia persekolahan, hidup aku penuh dengan kejahilan. Hal ini kerana tumpuan aku hanya pada belajar, belajar dan belajar. Selain belajar adalah kawan-kawan. Jujur aku katakan, setiap tahun aku ada masalah kawan. Aku seorang yang tidak boleh melihat kawanku rapat dengan orag lain. Lantas, perasaan cemburu akan menguasai diri dengan serta-mertanya. Hasilnya, aku akan menjauhkan diri daripada kawanku tersebut dan tidak menegurnya. Tindakan ini adalah suatu tindakan yang kurang matang dan tidak professional. Sebagai seorang pelajar, ku akui banyak kesilapan yang telah ku buat dan ianya memakan diri sendiri. Nafsu amarah yang menguasai diri dan bukannya akal fikiran. Akhirnya, aku sendiri yang sakit.

Aku juga seorang yang banyak mempersoalkan tentang kehidupan pada diri sendiri. Tetapi, masih tidak dapat jawapannya sehinggalah aku masuk ke IPGKTI. Dari sinilah segala persoalanku terjawab satu persatu sehinggakan aku berasa sangat bersyukur kerana dikelilingi oleh golongan yang menuju ke arah kebaikan itu. Setiap yang dipersoalkan itu, pasti ada jawapannya.




Hijrah itu suatu pengorbanan.


Usrahmates
Hudhayfian (2013)


Wildanian (2014)


Adik-adik Tersayang







Allah adalah sebaik-baik Perancang. =)

No comments:

Post a Comment