Friday, 30 March 2012

Perancangan Masa Depan

Assalamualaikum semua....Hal anta/anti bil khair???

Alhamdulillah, pagi ini merupakan hujan rahmat buat semua maka di kala itu, Diba mengambil kesempatan ini untuk berkarya. Ermmmm, tajuk kita pada hari ini ialah perancangan masa depan dari aspek perkahwinan. Mesti anda semua suka tajuk ini....Betul tak????

Adakah anda meletakkan PERKAHWINAN itu suatu KLIMAKS dalam hidup anda????

Anda pasti????

Perkahwinan merupakan sesuatu yang dimpi-impikan oleh setiap manusia. Semua orang ingin membina suatu ikatan dan hubungan yang halal, dalam erti kata lain PERKAHWINAN, atas dasar wujudnya perasaaan CINTA. Lantaran itu, seterusnya dapat membentuk sebuah keluarga dan mengembangkan umat manusia di atas muka bumi ini. Tetapi, sebelum anda mewujudkann hubungan tersebut, saya ingin bertanya "Sudah bersediakah anda?"

Saban hari, saya lihat peratus penceraian semakin meningkat. Apakah punca utamanya?

Haa, inilah jawapannya.  PERSEDIAAN !!! PERSEDIAAN !!! PERSEDIAAN !!!

Sebelum anda berkahwin, sudahkah anda siap sedia untuk  menghadapi 10001 macam ujian, cabaran dan dugaan? Dalam hidup berumah tangga, segala macam perkara boleh berlaku tanpa sebarang jangkaan. Kerana itulah ILMU mesti dituntut sebelum kita berumah tangga. Apabila kita menuntut ilmu, tandanya kita benar-benar ingin memberikan komitmen yang penuh dalam hidup berumah tangga. Malangnya, ramai pasangan yang berkahwin pada hari ini atas dasar CINTA semata-mata dan langsung tidak memikirkan tentang persediaan sebelum memasuki alam rumah tangga. Saya akui perasaaan cinta itu sangat perlu kerana cinta diiibaratkan baja yang dapat menyuburkan lagi kehidupan berumah tangga. Malah, cinta jualah yang menguatkan ikatan sesuatu pasangan itu. Tetapi, cinta itu perlu diikuti sekali dengan ilmu. Kedua-duanya mestilah seimbang. Jangan biarkan perasaan cinta itu menguasai diri kita sehingga tidak dapat membezakan antara yang baik dan buruk. Apabila kita berilmu, sekurang-kurangnya kita ada panduan dalam membuat sesuatu keputusan. Contohnya, kita ingin menjadikan seseorang lelaki yang kita cintai itu suami kita. Tetapi dia tidak ada kerjaya yang tetap. Pernahkah anda terfikir, " Bolehkah dia menanggung dan menampung kita nanti apabila sudah berumah tangga? Takkan kerana kita terlalu mencintai lelaki itu, kita terus membuat keputusan untuk berkahwin. Bagaimana nanti masa depan kita dengan lelaki tersebut? Adakah kekal ataupun separuh jalan sahaja? Berfikirkah anda semua ini? 

Sebelum kita membuat keputusan, berfikir dahulu semasak-masaknya. Jangan asyik fikirkan yang manis sahaja tetapi yang pahit tidak berifkir. Tuntutlah ilmu sebanyak mungkin agar kita dapat bersedia sepenuhnya. Alam perkahwinan ini mempunyai  banyak rahsia disebaliknya. Jadi, bersiap sedialah kita semua untuk menghadapi hari-hari yang mendatang.


Sekali lagi saya katakan, sebelum membuat keputusan untuk berumah tangga, fikirlah dahulu sebaik-baiknya. Perkahwinan bukannya perkara yang kita boleh main-main. Kita kena fikir jua masa depan kita dengan bakal suami kita. Adakah perkahwinan kita dapat dikekalkan hingga keakhirnya? Semua berada di tangan kita. 

# Ini semua adalah luahan hati saya sebagai seorang perempuan. #

Hasil nukilan : Adibah Farina

No comments:

Post a Comment